سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 >

87/3/23
5:3 ع

برای امروز یکی از جدیدترین تست های مجله ی موتورترند رو در نظر گرفتم .

منتظر نظرات گرمتون ( و حتی سردتون !! ) هستم .

 

2009 Nissan Maxima 3.5 SV vs. 2008 Pontiac G8 GT

 

اگر شما قصد خرید یک خودروی ?? هزار دلاری داشته باشید با گزینه های زیادی روبرو هستید که باید بهترین آن را انتخاب نمایید . در این محدوده ی قیمت شرکت نیسان با مدل جدید ماکسیما که مجهز به موتور پرقدرت V6 - جعبه دنده ی CVT و دارا بودن یکی از بهترین شاسی های خودروهای دیفرانسیل جلو - حضور دارد . و در همان محدوده ی قیمت پونتیاک GT جدید با یک موتور بزرگ V8 - گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و یک پلاتفرم بزرگ حضور دارد .

هر دو خودرو جادار هستند - هر دو سدانند ; یکی از آن ها قرن بیست و یکمی است و دیگری دارای ساختاری متعلق به اواخر قرن بیستم میباشد . کدام یک از این دو بهترین انتخاب با توجه به رقم پرداختی شماست ؟؟ 

مدل ممتاز این خودرو با موتور 5/3 لیتری V6 و پسوند SV عرضه میشود که رینگ های 19 اینچی برای آن یک آپشن است .

مدیر استراتژی شرکت نیسان " مارک پری " در مورد ماکسیما گفت : " در آغاز مراحل توسعه ی این خودرو قرار بود که سیستم انتقال قدرت به عقب در نظر گرفته شود ولی با گذشت پروژه مهندسان بر سر به کارگیری پلاتفرم D که در آلتیما نیز مورد استفاده قرار میگیرد به توافق رسیدند چرا که کابین بزرگتر و وزن کمتری دارد " .

پری در ادامه افزود : "‌ هندلینگ این خودرو بسیار خوب است بنابراین ما به یک خودروی دیفرانسیل عقب نیاز نداریم "  .

اما در مقابل ساخته ی جدید استرالیایی ها یعنی G8 تعلق خاطر عمیقی به سیستم انتقال قدرت به عقب دارد .  این خودرو بر روی پلاتفرم " زتا " ی هولدن کومودور ساخته شده است و در حالی که موتور v6 نیز در دسترس بود مدل G8 GT از یک موتور 6 لیتری V8 استفاده میکند . این خودرو با این موتور از قیمت پایه ی 29995 آغاز میشود .

با اضافه کردن :‌ گرم کن صندلی - صندلی های چرمی ( همانند ماسیمای SV) همراه با پکیج اسپرت ( فقط 900 دلار برای رینگ های آلیاژی 19 اینچی - تایرهای تابستانی بریجستون - پدال های فلزی و فرمان چرمی ) شما فقط 31485 دلار پرداخته اید ! ( یعنی فقط 1850 دلار هرینه ی این مقدار آپشن !! ) . پونتیاک G8 GT با 361 اسب بخار پتانسیل بیشتری نسبت به ب ام و 550  59275 دلاری دارد .

کنار هم ; ماکسیما و پونتیاک ; هر کدام تعریف خاصی را از واژه ی " اسپرتی " ارایه میکنند .

ماکسیما قلمی تر ; روان تر و مدرن تر به نظر میرسد . G8 بلندتر و پهن تر است ; نزدیک به 5/3 سانتیمتر . چهره ای نرم تر دارد و بیشتر شبیه یه یک رنده ی پنیر است . دختران گروه ما ( منظور مجله ی موتور ترند است سوء تفاهم نشود !! ) از این خودرو به طور خاصی متنفر بودند . در کل چهره ی G8 عضلانی تر و پرخاشگر از رقیب دیگرش بود .

هر دو خودرو اتومبیل های روزمره ی مناسبی برای صاحبانشان هستند . اتاق بزرگ - راحت و کنترل های ارگونومیک از ویژگی های هر دو خودرو است .

G8 یک لبه ی برجسته در قسمت تکیه گاه سر و صندلی عقب داشت . فضای داخلی این خودرو کاملا جادار است و دو نفر با قد 180 سانتیمتر میتوانند به راحتی در کنار هم بنشینند در حالی که هنوز جای زانوی اضافی نیز وجود دارد .

خریداران ماکسیما میتوانند صندلی های تاشونده ی  40/60 را به صورت آپشن سفارش دهند .

کابین G8 به طور قابل توجهی با چرم پوشیده شده ; مواد با کیفیت و قطعات براق حتی برای یک چنین خودرویی اضافی نیز به نظر میرسند .

کابین ماکسیما صمیمی تر و عاطفی تر است  . داخل این خودرو آراسته و زیباست بدون آن که پر زرق و برق باشد و تجمل خاصی را از خود بروز دهد .

طراحان نیسان کابین این خودرو را با گوشه های نرم و قطعات چرم طراحی کرده اند و این خطوط نرم در نهایت به صفحه ی نمایش که در مرکز  خودرو جای گرفته است ختم میشود ( این در حالی است که نشان دهنده های پونتیاک همانند بازی آتاری دهه ی 70 است ) .

سانروف دوگانه ی نیسان ( که فقط قسمت جلوی آن قابل باز شدن است ) سرنشینان را وادار به شگفتی میکند و لذت وصف ناپذیری را در سرنشینان ایجاد مینماید .

در کل درباره ی کابین نیسان میتوان گفت که اسپرتی است ولی خیلی زیبا نیست .

موتور DOHC 24Valve V6 ماکسیما 290 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6400 ارایه میکند . موتور V8 G8 قدرتی برابر 361 اسب بخار را در دور موتور 5300 تولید مینماید . با وجود وزن سنگین تر در حدود 181 اسب بخار نسبت به ماکسیما هنوز اضافه قدرت 71 اسب بخاری این خودرو قابل توجه است . به همین دلیل شتاب سریع 1/6 ثانیه ای ماکسیما در حدود 5/0 ثانیه از پونتیاک کندتر است چرا که پونتیاک ظرف مدت 6/5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد .

رانندگی با پونتیاک هیجان انگیزتر و جذاب تر است . عرش موتور هشت سیلندر این خودرو در کنار تعویض نرم و روان گیربکس 6 سرعته ی آن لذت رانندگی بالایی را به ارمغان می آورد .

در تست توقف از سرعت 96 کیلومتر ماکسیما 7/5 خط ترمز بیشتری نسبت به پونتیاک داشت .

ماکسیما با سیستم دیفرانسیل جلوی خود توانست کار بزرگی را انجام بدهد . پایداری این خودرو به طور قابل ملاحظه ای زیاد بود و توانست به رقم 85/0 جی دست یابد . بیشتر قدرت این خودرو در دستان راننده است ولی هنوز از لحاظ هندلینگ با یک خودروی ایده آل فاصله دارد . به نظر میرسد اگر نیسان قصد تولید یک خودروی اسپرت واقعی را دارد باید از سیستم دیفرانسیل عقب استفاده کند .

اما بار دیگر G8 خوش درخشید . فرمان پونتیاک به طرز محسوسی نرم تر و روان تر است . در حالی که سیستم پایداری الکترونیکی خاموش است خودرو را تست میکنیم عقب پونتیاک در پیست 8 ( هشت انگلیسی ) شکل ما در حال منحرف شدن از مسیر بود ولی شاسی خودرو توانست تعادل خود را بدست بیاورد و خودرو کاملا تحت کنترل بود .

فاکتور لذت رانندگی قابل مقایسه نیست اگرچه ماکسیما نیز در این مورد قابل تامّل است .

و در این تست G8 تعادل بهتری داشت و به راحتی توانست به رقم 87/0 جی دست یابد .

پایان سخن :

 

رتبه ی اول : پونتیاک G8 GT

 

G8 خودرویی است سریع - نرم - جادار و با دارا بودن سیستم از کار انداختن سیلندرها در مواقعی که به آن نیاز نیست مصرف سوختی قابل قبول دارد ( 5/15 لیتر در شهر  - 8/9 لیتر در جاده ) . شما با قیمت 30 هزار دلار خودروی اسپرتی بهتر از این اتومبیل نمیتوانید پیدا کنید .

 

رتبه ی دوم : نیسان ماکسیما SV

 

با دارا بودن طراحی جدیدتر و زیباتر میتواند انتخاب خوبی برای خریداران باشد اما هنوز در بعضی قسمت ها جای کار دارد .


  

87/3/23
4:56 ع

برای امروز یکی از جدیدترین خودروهای معرفی شده رو مورد بررسی قرار میدم . امیدوارم که این مطلب مورد پسند شما خوانندگان گرامی قرار بگیره و از این که مطالب رو با ذکر منبع نقل میکنید متشکرم .

منتظر نظراتتون هستم .

Lancia Delta

Lancia Delta

لانچا دلتا در پاییز سال ???? متولد شد . این خودرو به دلیل برخورداری از طراحی نوآورانه و ویژگی های فنی و ظاهری مناسب توانست خیلی زود به خودرویی محبوب و پرطرفدار تبدیل شود به طوریکه در سال ???? موفق به دریافت عنوان " خودروی سال " از طرف روزنامه نگاران شد .

این خودرو در ابتدای امر با سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو و دو موتور ?/? و ?/? لیتری که به ترتیب ?? و ?? اسب بخار قدرت تولید میکرد وارد بازار شد . اما کم کم موتورهای جدیدتر و قدرتمندتری نیز به خانواده ی موتورهای این خودرو افزوده شد به طوریکه در سال ???? گونه ی GT این خودرو با یک موتور 6/1 لیتری 105 اسب بخاری ظاهر گشت و توانست به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت نیز دست یابد .

فروش این خودرو تا سال  1994 ادامه یافت ( در انگاستان ) در حالی  در این مدت تعداد 480000 دستگاه از این خودروی معروف در سراسر دنیا به فروش رسید .

اینک پس از گذشت ? سال از توقف تولید نسل قبلی این خودرو شرکت لانچا تصمیم گرفت تا بار دیگر این اتومبیل را احیا کند .

اولین چیزی که در این خودرو جلب توجه میکند طراحی خشن و جذاب آن است که پیرو سبک طراحی ایتالیایی صورت گرفته است . 

طراحی این اتومبیل در مرکز طراحی لانچا صورت گرفته است . 

Lancia Delta

خطوط بدنه و کاپوت در قسمت جلوی خودرو بیشتر حالتی خشن و هجومی به اتومبیل بخشیده است و در کنار چراغ های کشیده و تیز نمای بیرونی لانچا را جذاب تر ساخته است .

جلوپنجره ی این خودرو به خوبی توانسته ترکیبی از پیشرفتگی و سنت را به معرض نمایش بگذارد . البته نباید در این میان از نقش نوار کرومی که در اطراف جلوپنجره قرار دارد و جلوه ی خاصی به خودرو بخشیده است صرف نظر کرد .

خطوط قسمت جلو هنگام رسیدن به ستون C و گلگیرهای عقب حالتی ملایم تر به خود میگیرند و بیشتر سعی در حجیم تر و عضلانی جلوه دادن این بخش دارند . این سبک طراحی هماهنگی مناسبی با درب قسمت عقب دارد که در پایین تر از حد معمول قرار گرفته است .

محل جاگذاری چراغ های عقب -  که از جنس LED میباشند - با توجه به فرم گلگیر و خطوط بدنه مناسب است و باعث شده که طرح این خودرو علی رغم پیچیدگی در ابعاد و سطوح ساده و یکدست به نظر برسد .

قابل ذکر است که برای این اتومبیل امکان انتخاب 12 رنگ ( برای بدنه ) و چهار رینگ با طرح مختلف ( در ابعاد 16 - 17 و 18 اینچ ) وجود دارد .

Lancia Delta

دلتا در داخل نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد . رنگ بندی فوق العاده ی  این خودرو در قسمت داشبورد  که علاوه بر هماهنگی زیبایی و جلوه ی بسیار زیادی را نیز برای کابین این اتومبیل به ارمغان آورده است به قدرتی زیبا هست که بتوان از قرارگیری نه چندان متناسب دکمه ها و دریچه های کولر گذشت .

پوشش صندلی ها - فرمان و داشبورد تماما از مرغوب ترین چرم ها ( از جمله چرم آلکانتارا ) است و به کارگیری هوشمندانه ی آن تحسین هر کسی را برمی انگیزاند .

دلتا اولین اتومبیلی است که در این کلاس پوشش چرم را ( آن هم با این کیفیت ) به طور استاندارد عرضه میکند و از این لحاظ به سلف خود شباهت زیادی دارد ( در نمونه های اولیه ی لانچا دلتا تجهیزاتی به طور استاندارد نصب شده بود که در کلاس خود بی نظیر بود مانند نصب سیستم " پاور ویندو " ) .

مشتری برای انتخاب رنگ کابین خودروی خود با سه انتخاب روبرو است : مشکی - آبی و ترکیب بژ با مشکی .  البته برای انتخاب پوشش صندلی ها نیز چهار امکان مختلف وجود دارد .

تمامی موتورهای قدرتمند این خودرو توسط واحد تکنولوژی سیستم انتقال قدرت فیات موسوم به FTP طراحی و ساخته شده است . چیزی در حدود 20000 نیروی کار - 15 کارخانه و 10 مرکز تحقیقات در کشورهای مختلف دست به کار شدند تا وظیفه ی طراحی و تولید موتورهای این اتومبیل را بر عهده بگیرند .

موتورهای بنزینی این خودرو عبارتند از :

  • 4/1 لیتر حجم - 120 و 150 اسب بخار قدرت :  موتور اول 150 اسب بخار قدرت را در دور موتور 5500 تولید مینماید و موتور دوم که ضعیفتر است در دور موتور 5000 120 اسب بخار قدرت تولید مینماید . میزان گشتاور هر دور موتور برابر 206 نیوتون متر است که موتور قویتر این میزان گشتاور را در دور موتور 2250 و موتور ضعیفتر در دور موتور 1750 تولید میکند .
  • 8/1 لیتر حجم - 200 اسب بخار قدرت : این موتور که مجهز به دوتوربوشارژر است از نرمی و عملکرد بالایی برخوردار است . تزریق سوخت به طور مستقیم باعث شده تا بازدهی این موتور افزایش یابد .

Lancia Delta

موتورهای دیزلی این خودرو عبارتند از :

  • 6/1 لیتر حجم - 120 اسب بخار قدرت : این موتور 16 سوپاپه با بهره گیری از سیستم توربوشارژر 120 اسب بخار قدرت و 300 نیوتون متر گشتاور تولید میکند . میزان مصرف سوخت این موتور نسبت به نمونه های مشابه 8 % کاهش پیدا کرده است .
  • 9/1 لیتر حجم - 190 اسب بخار قدرت : بارزترین ویژگی این موتور استفاده از دوتوربوشارژر پیشرفته است که دارای ابعاد متفاوت میباشند . به طوریکه توربوشارژر کوچکتر در دور موتورهای زیر 1800 به کار می افتد و توربوشارژر بزرگ نیز در دور موتورهای 1800 - 3000 وارد عمل میگردد . از دور موتور 3000 به بعد هر دو توربوشارژر به طور همزمان مشغول به کار خواهند شد . قابل ذکر است که گشتاور این موتور برابر 400 نیوتون متر میباشد که در دور موتور 2000 دست می آید .

شرکت لانچا برای این خودرو سه نوع گیربکس مختلف در نظر گرفته است :

  • M32 : دستی - 6 سرعته - برای مدل های 120 و 150 اسب بخاری بنزینی
  • C530 : دستی - 6 سرعته - برای گونه ی 6/1 لیتری دیزلی
  • M32 : ترکیبی - 6 سرعته - برای گونه ی 6/1 لیتری دیزلی

گیربکس های زیر نیز در آینده ی نزدیک در دسترس هستند :

  • F40 : دستی - 6 سرعته - برای مدل 9/1 لیتری دیزلی
  • Aisin : سکوئنشال - 6 سرعته - برای مدل بنزینی 200 اسب بخاری

قابل ذکر است که تمامی موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو چه دیزلی و چه بنزینی استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس میکنند .

Lancia Delta

پایان سخن :

شرکت لانچا با احیا کردن مدل دلتا قصد دارد تا آبروی از دست رفته ی خود را دوباره بدست بیاورد . موفقیت مدل دلتا منجر به موفقیت لانچا خواهد شد به همین دلیل این شرکت سرمایه گذاری زیادی را انجام داده تا این ودرو تا حد ممکن بی نقص روانه ی بازارهای فروش گردد . به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا لانچا توانایی شکست دادن رقیبان قدرتمند آلمانی خود را دارد ؟


  

87/3/23
4:52 ع

سلام دوستان

از نظراتتون خیلی متشکرم . امروز داشتم تو اینترنت کمی گشت میزدم که دیدم کانسپت جدید ب ام و هم معرفی شد ! واسه همین به سرعت دست به کار شدم تا بتونم این خبر رو که در حقیقت یک مطلب شده واسه شما هم تعریف کنم !!

منتظر نظراتتون هستم .

 

BMW GINA Light Visionary Model Concept

 

BMW GINA Light Visionary Model Concept Car

آیا میتوانید تصور اتومبیلی را داشته باشید که به طور دائم تغییر چهره میدهد ؟ شاید تا قبل از معرفی این کانسپت زیبا توسط ب ام و اغلب ما این کار را مهار و غیر عملی میدانستیم . اما برای طراحان و مهندسان خلاق و توانای ب ام و این کار انجام شدنی است .

" گینا " نام اتومبیل پارچه ای اسپرتی است که میتواند به وسیله ی دستگاهی الکتروهیدرولیکی به طور دائم تغییر چهره بدهد . استفاده از پارچه به عنوان پوشش این خودرو امری است که برای اولین بار صورت پذیرفته است . بدنه ی فلزی اتومبیل نگه دارنده ی پوشش پارچه ای است و شما میتوانید با تغییر دادن محل این قسمت های فلزی شمایل اتومبیلتان را تغییر دهید .

اگر چه به نظر نمیرسد هدف شرکت ب ام و از معرفی این کانسپت معرفی سبکی جدید در طراحی خودرو باشد ولی " گینا " به خودی خود از طراحی زیبا و هیجان انگیزی برخوردار است .

چراغ های جلوی این اتومبیل ( البته در حالت باز بودن !! ) نظیر اغلب اتومبیل های جدیدی که شاهد معرفی آن ها هستیم از فرمی کشیده و خشن برخوردار است .

BMW GINA Light Visionary Model Concept Car

در این کانسپت اصالت ب ام و فراموش نشده و جلوپنجره های کلیوی شکل آن هنوز حفظ شده است اگر چه اندازه ی آن متغیر است !!

خطوط روی بدنه کاملا برآمده و مواج است و بسیار ملموس به نظر میرسد و همین ویژگی این اتومبیل اسپرت را برجسته تر نشان میدهد .

گینا در داخل نیز از فرمی قابل تغییر استفاده میکند . کابین این اتومبیل در عین سادگی روان و گیرا است که با تغییر فرم آن میتوان جلوه های متفاوت تری از آن را دید .

این خودرو بر روی پلاتفرم مدل Z8 ساخته شده و به احتمال زیاد یک موتور 8 سیلندر زیر کاپوت پارچه ای آن قرار خواهد داشت !!

BMW GINA Light Visionary Model Concept Car

 

پایان سخن :

 

اگر چه تولید انبوه این خودرو غیر عملی و خیال پردازانه است ( حتی ب ام و نیز با گذاشتن پسوند  visionary به این موضوع اذعان دارد ) ولی دلیل بر این نمیشود که شاهد استفاده از سبک طراحی این خودرو در سایر محصولات ب ام و باشیم . به طور مثال مدل Z4 میتواند گزینه ی خوبی برای شباهت به این کانسپت باشد .

به هر حال باید به تیم طراحی ب ام و و آقای کریس بنگل به خاطر چنین جسارتی که در طراحی یک خودرو ; آن هم در مورد خودروی اصیلی مانند ب ام و به خرج داده اند آفرین گفت .

 

BMW GINA Light Visionary Model Concept Car

000

BMW GINA Light Visionary Model Concept Car


  

87/3/23
4:29 ع

مطلب امروزم درباره ی مرسدس آر کلاس فیس لیفت شده است .

منتظر نظرات شما دوستان هستم .

? صندلی و ? صندلی - اینک در دسترس !

آر کلاس جدید دارای موارد متفاوت تری نسبت به نسل قبلی خود میباشد . این خودرو که در رده ی کراس اوورهای گران قیمت جای میگیرد توانسته مزایای یک خودروی اس یو وی را با یک خودروی سدان در آمیزد و فضای مناسب همراه با امکانات مطلوب را فراهم آورد .

این خودرو قبلا به صورت ? نفره عرضه میشد ولی هم اکنون امکان خرید این مدل با ? صندلی یا ? صندلی نیز وجود دارد .

حداکثر فضای صندوق عقب این خودرو نیز برابر ???? لیتر است .

این خودرو را میتوان در مدل کشیده نیز خریده داری نمود که نسبت به مدل عادی ???? میلیمتر بلندتر است . حداکثر فضای صندوق این مدل نیز برابر ???? لیتر است .

تغییر یافته و بزرگتر :

تصور کنید که یک خانواده ی ? نفره قصد رفتن به پیست اسکی را دارند . اسکی کردن بدون چوب اسکی نیز معنا ندارد . آر کلاس این فضا را پیشبینی کرده . شما میتوانید با خم کردن جادستی وسط ردیف دوم فضای مناسبی برای قرار دادن چوب اسکی فراهم سازید .

شیشه های ردیف دوم نیز از نوع ایزوفیکس بوده ضمن این که میتوان به طور سفارشی برای آن ها ایربگ جانبی نیز سفارش داد .

همچنین میتوان دو صندلی اضافه را نیز برای ردیف سوم اضافه کرد تا این خودرو به یک اتومبیل ?+? تبدیل شود .

در حالی که قبلا میشد که این خودرو را به یک خودروی ?+? تبدیل کرد .

چهره ی جذاب تر :

آر کلاس جدید تنها در داخل متفاوت تر و زیباتر نیست . بلکه چهره ی این خودرو نیز دستخوش تغییراتی گشته است .

چراغ های جلوی دایره ای شکل مه شکن و رینگ های ?? اینچی آلیاژی بر روی تمامی مدل های ? سیلندر نصب شده است .

البته مدل آر??? ?ماتیک ( چهار چرخ متحرک ) به طور استاندارد از رینگ های ?? اینچی استفاده میکند .

رنگ های جدیدی نیز برای بدنه ی آر کلاس در نظر گرفته شده که عبارتند از :

R 280 cdi  تا R500 !

برای مدل آر ??? یک موتور ? سیلندر بنزینی جدید در نظر گرفته شده است . 

حداکثر قدرت این موتور برابر ??? اسب بخار میباشد .  آر ??? میتواند ظرف مدت ?/? ثانیه به تندی صد کیلومتر برسد .

میزان مصرف این مدل در هر ??? کیلومتر ?/?? لیتر میباشد .

مدل آر ??? سی دی آی نیز از یک موتور ? سیلندر دیزل به قدرت ??? اسب بخار استفاده میکند . حداکثر گشتاور این موتور برابر ??? نیوتن متر میباشد .

میزان مصرف این موتور در هر صد کیلومتر برابر ?/? لیتر میباشد .

و در نهایت مدل آر ??? ( ? ماتیک ) از یک موتور ? سیلندر ?/? لیتری استفاده میکند . حداکثر قدرت این موتور ??? اسب بخار و حداکثر گشتاور نیز ??? نیوتن متر میباشد .

قدرت این مدل نسبت به مدل قبلی ?? اسب بخار افزایش نشان میدهد .

گیربکس این مدل نیز از نوع ? سرعته اتوماتیک میباشد .

از جمله تغییرات آر کلاس جدید میتوان به استفاده از سیستم فنربندی بادی ایرماتیک نام برد .

TinyPic image


  
مشخصات مدیر وبلاگ
 
پوریادهقانی[3]
 

سلام من پوریا دهقانی نویسنده ی این وبلاگ هستم . شما در این وبلاگ میتوانید به سرعت از مهم ترین تحولات دنیای خودروسازی - تکنولوژی ها و خودروهای جدید آگاه شوید.در ضمن استفاده از مطالب این وبلاگ در مجلات و سایت ها در صورت ذکر کامل منبع اشکالی ندارد . .


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ